недеља, 27. октобар 2013.

Ja ne govorim o patnjama velikih... Razgovor Ivana i Aljoše Karamazova, F. M. Dostojevski

- Razumeš li ti to malo stvorenje, koje još ne ume ni da shvati šta se sa njim radi, u onom odvratnom mestu, u pomrčini i zimi, bije samo sebe svojom sićušnom pesnicom u izmučene grudiće, i plače krvavim, bezazlenim, krotkim suzicama ’’Bogi’’, da ga on odbrani? Razumeš li ti tu besmislicu, prijatelju moj i brate moj, iskušeniče Božji i smireni, razumeš li?!! Zašto je ta besmislica potrebna i stvorena?! Kažu, bez nje čovek ne bi mogao opstati na ovome svetu, ne bi mogao poznati dobro i zlo! Ali našta da se pozna to đavolsko dobro i zlo, kada toliko mnogo staje? Ta ceo svet poznanja ne vredi one suzice detenceta ’’Bogi’’! Ja ne govorim o patnjama velikih: oni su jabuku pojeli, i đavo neka ih nosi, i slobodno neka ih sve đavo uzme! Ali ovi mali, ovi mali!... Mučim ja tebe, Aljoška, tebi kao da nije dobro. Ja ću prestati, ako hoćeš.


- Ništa ne mari, hoću i ja da se mučim.

Нема коментара:

Постави коментар