петак, 5. септембар 2014.

Škola je totalitarna institucija, Darijuš Hjetkovski

Po definiciji škola, kao obrazovna institucija, ne može da promoviše originalnost i indovidualnost, jer se to kosi s njenim imperativom da, prema utvrđenim standardima, obrazuje mase budućih građana.
Nemoguće je da se stvore idealni uslovi za razvoj trideset jedinki koje imaju različite potrebe, težnje, mogućnosti i poglede na svet.
Da bismo učili po utvrđenim standardima, potrebno je imati standardnog učenika. Ukoliko takvog nemamo, za dobro čitavog društvenog organizma treba da težimo da ga stvorimo. Standardan učenik: potiče iz dobre porodice koja nastavlja hrišćansko-patriotsku tradiciju; lišen je želja i viših ciljeva – njegov jedini cilj je obrazovanje; ne pravi probleme i ne zna šta je to društveni život; poseduje bezgraničnu sposobnost prilagođavanja; voli životinje, opšti s ljudima, može da se pohvali legitimacijom nekog društva za zaštitu prirode; duboko veruje u ono šta mu se govori; živi utonuo u mrak, a uloga profesora je da da prosveti i izvuče iz tog ponora; ima ’’kičmu’’ i dobro usađena načela, pošten je, pravedan, kolegijalan; ocene mu se kreću u granicama od 3 do 4, peticu retko dostiže.
Svet u kojem je profesor mesija a udžbenik Biblija jeste divan, jednostavan (i nestvaran). U tom slučaju primenjuje se taktika prinudnog ujednačavanja: formulisanjem uvek istih rečenica, tzv. objektivne istine; prihvatanjem utvrđenog pogleda na svet; izbegavanjem škakljivih tema, naglašavanjem činjenica a ne stavova; prihvatanjem obrazaca ponašanja, odevanja i nametanjem obaveze da se poštuju; nametanjem načina čitanja lektire; ispunjavanjem slobodnog vremena; kontrolisanjem i praćenjem.
Škola je totalitarna isnstitucija a ne demokratska. Kao takva, nije u stanju da priprema za život u demokratiji. U stvarnosti, učenik: prestaje da govori, pošto ga ne slušaju; preživljava više nego što se pedagozima čini, pada u stanja depresije, potištenosti; voli da se izražava izgledom; kad zamor materijala dostigne kritičnu tačku, najčešće počinje da traži jednostavna rešenja; ne voli rutinu; ne opterećuje se datumima i brojevima; trajno pamti samo ono što ga zaista zanima; prema nekim profesorima gaji simpatiju a prema nekima ne; uči iskustvom i upoređivanjem; ne uspeva da nađe svoje mesto u svetu; ima lična interesovanja koja često nisu u skladu sa smernicama škole.
Običan učenik ima mnoge sličnosti sa romantičkim junakom, unapred osuđenim na neuspeh.

Ograničavanje slobode govora, određivanje obrazaca ponašanja, pa i standarda razmišljanja koji su prihvaćeni kao obavezni u sprovođenju discipline i ostvarivanju programskih postavki škole, jeste vid mešanja u život učenika koji ga uspešno sputava. On tada odustaje od ličnih potreba i želja, što dovodi do velikih depresija i problema s identitetom. Gube se vrednosti i osobine potrebne u zrelom dobu koje je škola dužna da razvija. Umesto da gradi, škola često uništava kod učenika ono čime ga je priroda obdarila.

Darijuš Hjetkovski, Da li učenika pustiti s lanca?

Нема коментара:

Постави коментар