Da
bismo mogli da se snađemo u situaciji u kojoj smo se kao odrasle osobe našli i
u kojoj odrastaju deca našeg vremena, nije loše da ponešto znamo o savremenim,
postmodernim iskustvima komunikacije. Pedagoške tradicije zapadnog sveta
doživele su kraj svoje istorije. Zato je pojava antipedagogije (koja se još
naziva i postpedagogija) tako važan trenutak u priči o deci savremenog sveta.
Antipedagogija je novo polje interesovanja i svi su izgledi da će u budućnosti sve
veću pažnju privlačiti novi, drugačiji odnosi sa decom.
Svako
od nas sada dobija novu priliku da izrazi, da preispita i iznova odredi sebe u
susretima sa antipedagoškim načinom rezonovanja. Svet danas traži nove odnose
sa decom. To može značiti i sablazan i pretnju, ali za neke od nas može biti
svojevrstan izazov. Šta ljudi oko nas uopšte znaju o pedagogiji? Polovina
nekritički usvaja moderna pedagoška shvatanja, nastojeći da se na neki nov
način ustremi na decu. Time se samo povećava postojeće nerazumevanje, pometnja
i rastojanje u odnosu na savremeni trenutak. Druga polovina ne poznaje,
ignoriše, često i arogantno odbacuje aktuelna saznanja. Svakom godinom je sve
važnije da se mi odrasli, radi potreba samih porodica i brige o deci, odredimo
prema ovim krajnostima.
Treba
znati da dvadeseti vek nije doneo rešenje ni za jednu od nevolja u kojima se
pedagogija zapadnog sveta bila našla, bilo da su slabosti i dileme koje u prvom
redu razmatramo statusne, koncepcijske, epistemološke ili metodološke. U isto
vreme prestale su da se smenjuju ideologije i došlo je do pojave postpedagoškog
fazona. Tome možete pristupiti načelno na dva načina. Možete se suprotstaviti
antipedagogiji sa ideoloških pozicija, u odbranu vrednosti pedagogije – to
obično rade pedagozi stručnjaci i oni odrasli kojima je posebno stalo do
jačanja pedagoškog autoriteta. Drugi način je da se zainteresujete koja je to
misaona aparatura, kakvi su to okviri i shvatanja, i može li se antipedagogija
doživeti kao podsticaj da dublje promišljamo naše odnose sa decom. Za neke
ljude to je već više od posticaja: ona postaje referentna tačka i etalon za
preispitivanje sebe samih, kakvi smo sa sobom, sa decom oko nas i sa detetom u
nama. S obzirom na sve pretpostavke i pitanja koja se javljaju u naše doba,
doba postmoderne, tvrdim da potreba za novim odnosima sa decom danas čini bolje
polazište kada je reč o vaspitanju.
Danas
su ’’postmišljenja’’ i ’’antimišljenja’’ pojmovi širi od samog mišljenja. Oni
se odnose da promene u načinu života ljudi nakon jedne prelomne tačke u
istoriji Zapada. Mi živimo u periodu u kojem svet počinje dosledno da prihvata
mnoštvenost različitih zadataka i životnih ciljeva, da su svi oni legitimni i
dopušteni. Glavno obeležje današnjeg vremena je neisključivost prema drugom i
drugačijem, prihvatanje različitih stavova i koncepcija kao jednako vrednih.
Danas su na nogama oni koji priznaju otvorenost i neizvesnost budućih ishoda.
Potrebno je istražiti veze ovde naznačenih promena sa životom dece i praksom
vaspitanja na Zapadu i kod nas - jer protivrečnosti odrastanja u savremenom
svetu nije moguće razumeti mišljenjem koje ne predstavlja filosofiju istog tog,
savremenog sveta.
Нема коментара:
Постави коментар